Sociale begeleiding

Thuispunt Gent heeft verschillende sociaal assistenten voor de bewoners.  Zij luisteren naar je problemen en proberen je verder te helpen. Dat doen ze door je juist door te verwijzen of door je correcte informatie te geven. 


Wat doet onze sociale dienst?

Onze sociale dienst is er voor jou. Zij doen volgende zaken:

  • Uitleg geven: Onze sociale dienst legt je op een begrijpelijke manier de vaak moeilijke wettelijke regels voor sociaal wonen uit. Begrijp je de regels niet en wil je meer uitleg? Kreeg je een brief van Thuispunt Gent die niet duidelijk is? Dan kan je terecht bij onze sociale dienst.
  • Helpen begeleiden: Door samen te werken met de sociale partners in de wijken en juist door te verwijzen, helpt onze sociale dienst bij het begeleiden van sociale huurders met problemen. Heb je een probleem en weet je niet hoe je hulp kan zoeken? Dan helpt onze sociale dienst jou om de juiste diensten te contacteren. 
  • Bemiddelen: Heb je een probleem met jouw buren dat je niet zelf kan oplossen door met jouw buren te praten? Als meerdere bewoners problemen hebben met dezelfde huurder, dan probeert onze sociale dienst te bemiddelen. Als je een persoonlijk probleem hebt met een buur, dan verwijst onze sociale dienst je door naar de juiste diensten om tot een oplossing te komen. 
    Ook bij huurachterstand zal onze sociale dienst proberen te bemiddelen. 
  • Persoonlijke begeleiding bij verplichte herhuisvesting: Bij grote renovatiewerken moeten de bewoners soms verhuizen. Onze sociale dienst zal je in dat geval helpen en je persoonlijk begeleiden om je verhuizing naar een andere sociale woning te regelen.


Wat doet onze sociale dienst niet?

Onze sociale dienst kan je niet met alles helpen. Voor bepaalde dingen moet je naar een andere dienst gaan:

  • Politietaken: Een sociale huisvestingsmaatschappij heeft niet dezelfde mogelijkheden en bevoegdheden als de politie. Vaststellingen van overlast moeten door de politie gebeuren en alleen een vrederechter kan maatregelen opleggen bij burenruzies. 
  • Individuele begeleiding: Als je individuele begeleiding nodig hebt, dan zullen we je doorverwijzen naar de juiste dienst. Thuispunt Gent doet zelf geen individuele begeleiding van huurders. Hiervoor kan je terecht bij OCMW Gent, CAW Oost-Vlaanderen of meer gespecialiseerde diensten. 
  • Belangenverdediging: Hiervoor kan je terecht bij SAAMO of de Huurdersbond Oost-Vlaanderen.


Hoe contacteer ik de sociale dienst van Thuispunt Gent?


Je woont in een woning die van WoninGent was

Je kan onze sociale dienst contacteren via ons online invulformulier, via e-mail of telefoon. 
Onze sociale dienst heeft ook een zitmoment in verschillende wijken. Tijdens dit zitmoment kan je op afspraak persoonlijk langsgaan om je vragen te bespreken. 


Je woont in een woning die van De Gentse Haard was

Je kan onze sociale dienst contacteren via socialedienst.dgh@thuispuntgent.be

 

Woon je in een private woning via Thuispunt Gent (vroegere SVK Gent)? Dan staan onze huurbegeleiders voor je klaar.